Hoogstwaarschijnlijk speelt de meerderheid van jouw leerlingen thuis wel eens een game. Hoewel het spelen van games vooral leuk tijdverdrijf is, kunnen games kinderen en jongeren motiveren om te leren.

Deze website bundelt een aantal inzichten, onderzoeksresultaten, praktijken en tools over het gebruik van games in de klas! Op deze pagina vind je een overzicht van de achtergrondinformatie die je op deze website kan terugvinden. Wil je een overzicht van de tools en praktijkvoorbeelden? Klik dan hier.

Gamegedrag van kinderen en jongeren

Uit Digimeter onderzoek van 2015 blijkt dat meer dan 1 op 2 Vlamingen wel eens een game speelt. Als we enkel naar kinderen en jongeren kijken stijgt dit percentage.

De onderzoeksmonitor Apestaartjaren geeft inzicht in het algemeen gebruik van nieuwe media door jongeren van 12 tot 18 jaar.

Games en educatie

Jeroen Bourgonjon, ondezoeker verbonden aan de Universiteit Gent (Onderzoeksgroep Cultuur & Educatie) doorprikt een aantal mythes over het gebruik van games in de klas. Lees hier zijn visie op het gebruik van games in het onderwijs, de mogelijke valkuilen en de meerwaarde van games.

Om te begrijpen waarom games een meerwaarde kunnen betekenen in het onderwijs gaan we dieper in op de manier waarop games motiveren. Verder komen ook enkele artikels aan bod waarin de effectiviteit van games in de klas werd gemeten aan de hand van experimenten. Naast games, bespreken we ook het gebruik en de effectiviteit van educatieve apps. Binnen het Edutab-project werden meer dan 300 apps afgetoetst aan de noden en vereisten van leerkrachten en werd het ICT-bezit van secundaire scholen in Vlaanderen in kaart gebracht.


Heb je nog vragen of tips? Laat het ons weten!

Illustratie: Sarah Vanbelle