Master F.I.N.D.

Tool

Met deze online game kunnen jongeren zelf in de huid kruipen van een webdetective en stap voor stap tal van mysteries ontrafelen. De klemtoon komt te liggen op verschillende aspecten, allen kenmerkend voor sociale netwerksites. Zelfreflectie rond een goed paswoord, welke info deel ik online, welke virtuele vrienden voeg ik toe aan mijn netwerk en andere thema’s gelinkt aan online privacy. 

Child Focus lanceerde in het voorjaar 2014 een onlinespel om jongeren bewust te maken van het belang van hun privacy op het internet. Bijna de helft van de (Vlaamse) jongeren legt op sociale media contact met volslagen onbekenden. Ook het delen van contactgegevens gebeurt dikwijls ondoordacht.

Zo geeft de helft van de jongeren vlotjes hun e-mailadres prijs, een kwart deelt zijn of haar mobiel telefoonnummer en een zesde hun thuisadres. Dit gebeurt bijvoorbeeld in het kader van een commerciële wedstrijd, maar ook in andere contexten geven jongeren al te gemakkelijk persoonlijke gegevens prijs. Child Focus haalt de cijfers uit de sensibiliseringsgids 'Mediawijs online' van Mediawijs.be.

Om jongeren bewust te maken van het belang van hun online privacy en hen te overtuigen hun gedrag overeenkomstig aan te passen, ontwikkelde Child Focus het online spel Master F.I.N.D. De doelgroep zijn jongeren tussen twaalf en zestien jaar, een aantal jongeren werd nauw bij de creatie van het spel betrokken.

Zelf Master F.I.N.D spelen?

Master F.I.N.D. is gratis beschikbaar via de link hieronder, op Google Play, in de app store van iTunes en op Facebook.

Bron: belga

Werkvorm

De tool is beschikbaar in de Appstore & Google Play, via Facebook of via de link hierboven.

Werken mee aan dit initiatief

Bekijk ook

Onderzoeksproject