Game jezelf reclamewijs!

Tool
1 september 2014

In september 2014 werd de ontwikkeling gestart van een game-platform om de reclamewijsheid van jongeren te verhogen. Ook jongeren zelf en enkele stakeholders uit de pedagogische, academische en reclamewereld namen deel aan de brainstorm voor het concept en voorzagen de ontwikkelaars van feedback op hun scenario’s. Het resultaat is een online platform met vier verschillende mini-games
De games leren jongeren reclame te herkennen en er kritisch mee om te gaan. Zo is het in Count the Ads de bedoeling om zo veel mogelijk reclamevormen als zodanig te markeren: de game bevat een uitdagende mix van eenvoudige formats zoals banners, maar ook moeilijkere reclamevormen zoals native advertising en gesponsorde blogs. In Profile Crush worden de persoonsgegevens die jongeren vrijgeven via Facebook verwerkt in het game, om hen te confronteren met de grote hoeveelheid persoonsgegevens die ze online soms onbewust prijsgeven.

Game jezelf reclamewijs

Wat zijn de succesfactoren van het initiatief?

Mini-games die de jongere reclamewijsheid bijbrengen
De jongere kan het individueel spelen
Het online game is een goede start voor een groepsdiscussie

Dit project is een wetenschapscommunicatieproject van UGent

Links

Werken mee aan dit initiatief