Mario

Leerkrachten aan het woord: Games motiveren en verbeteren de klassfeer

Praktijk

Lander Van der Biest, ICT-coördinator op de basisschool Sint-Salvator in Gent, geeft aan hoe games een meerwaarde kunnen betekenen in de klas.

1. Games motiveren leerlingen

Ik had dit jaar enkele anderstalige nieuwkomers die het moeilijk hadden met rekenen en meer speci ek met de maaltafels. Hiervoor voorzag ik wat oefenblaadjes tot ik overstapte op Rekentraining voor Nintendo DS. De kinderen moesten in de game net hetzelfde doen als op de oefenblaadjes: zo snel mogelijk de maaltafels invullen. Het succes was veel groter. De kinderen oefenden maar al te graag op de Nintendo DS, terwijl de anderen de reguliere lessen volgden. Er was ook geen vorm van jaloezie in de klas, omdat de kinderen weten dat je met Rekentraining oefeningen maakt. Het is dus geen game dat je in je vrije tijd speelt. De resultaten van deze anderstalige nieuwkomers stegen zeker en vast dankzij deze vorm van differentiatie. 

In een notendop: 

  • Leergebied: Wiskunde
  • Aanleiding: (1) Games motiveren,  (2) Variatie in het onderwijs omdat leerlingen verschillen van elkaar
  • Technologie: De draagbare gameconsole Nintendo DS
  • Game: Rekentraining, een game gericht op het oefenen van rekenvaardigheden
  • Uitvoering: Leerlingen kunnen het spel zelfstandig spelen in de klas, mits enige sturing en opvolging van de leerkracht

Een één op één relatie tussen een game en een specifiek vak is niet altijd nodig. Lander geeft nog twee mooie voorbeelden van de manier waarop games een meerwaarde bieden.

2. Games bevorderen de klassfeer

Dit jaar had ik een jongen in de klas die het wat moeilijk had om vrienden te maken. Tijdens het gamen ging dat veel beter. De jongen was erg goed in een bepaald spel en toonde dat dan ook trots aan de anderen in de klas. Normaal is de jongen wat schuw en verlegen maar over de game kon hij zeer vlot communiceren met de anderen. De anderen keken op naar de prestaties van de jongen en hierdoor kwam hij geleidelijk veel beter in de groep te liggen. 

In mijn klas was het zeer moeilijk om jongens en meisjes te laten samenwerken. Jongens en meisjes naast elkaar zetten was op zich al heel moeilijk. Ik merkte al snel dat de drempel verdween als
de kinderen samen een spel speelden. Mario Kart 7 is zo een spel waarin groepjes van 8 kinderen samen kunnen spelen. Deze groepjes waren telkens een zeer mooie mix van jongens en meisjes, vrienden en vriendinnen. Ik liet dezelfde groepjes ook tijdens andere lessen samenwerken. Op deze manier werken kinderen samen met andere kinderen waarmee ze in eerste instantie niet meteen zouden samenwerken. 

In een notendop:

  • Leergebied: Vakoverschrijdend
  • Aanleiding: (1) Leerlingen zijn verschillend (2) Als iedereen zich goed voelt in de klas bevordert dit de klassfeer
  • Technologie: De draagbare gameconsole Nintendo 2DS/3DS
  • Game: Mario Kart 7, een race game dat je met 8 spelers kan spelen
  • Uitvoering: Leerlingen spelen samen het spel in de klas

Links

Bekijk ook

Onderzoeksproject