Leerkrachten aan het woord: Games en techniek hebben elkaar gevonden!

Praktijk

Ive Hapers is ICT-coördinator in de gemeentelijke bassischool Qworzó in Merksplas. Hij verzamelt games en apps voor de lessen techniek.

Ik ontdekte Angry Birds midden in de hype. Tijdens het spelen bestudeerde ik de richting en de werphoeken van de boze vogeltjes. Het spel trok mijn aandacht. Door al zijn eenvoud wakkerde het mijn interesse in (on)stabiliteit aan. Het spe- len deed me denken aan die enkele keren dat ik onhandig gewapend met een breekijzer, een zware hamer of zelfs een drilboor muren, vloeren en meer mocht vernielen. Het afbreken van dingen heeft iets aantrekkelijk. Denk aan kinderen die op het strand niets liever doen dan hun zelfgebouwde zandtorens of -kastelen weer stuk maken. Zo ook bij de constructies van Angry Birds. Al wordt hier wel verwacht dat je het bouwwerk op de juiste plek raakt om de rivalen te vernietigen. Een minieme kennis van constructies kan dus zeker helpen. 

In games zijn de leerlingen actief, geconcentreerd en gemotiveerd bezig met het oplossen van uitdagende problemen. Ze moeten deze problemen gestructureerd aanpakken en het denkproces speelt hierbij een belangrijke rol. Techniek en ICT hebben elkaar dus duidelijk gevonden! 

In een notendop:

  • Leergebied: Techniek
  • Aanleiding: Technische systemen begrijpen op een tastbare manier
  • Technologie: iPad
  • App: Amazing Alex HD, een spel van de makers van Angry Birds, waarin leerlingen voorwerpen op de juiste plek moeten plaatsen om een doel te bereiken (bv. een tennisbal in een mand krijgen)
  • Uitvoering: Leerlingen spelen het spel per twee. Zo leren ze van het game, maar ook van elkaar.

Links