Let the games begin

Spelletjes zijn altijd al populair geweest, zelfs in de Klassieke Oudheid al. In de loop der eeuwen hebben ze heel andere vormen aangenomen: van volksspelen tot gezelschapsspelletjes tot … videogames en online games. Die laatste twee zijn intussen een bron van entertainment voor jong én oud. Maar evengoed een bron van vraagtekens.

Dit dossier kwam tot stand met de hulp van onze partners VAD en Flega en Belgian Games.

Vragen over gaming? Contacteer onze expert Karen Linten.

Bekijk ook onze dossiers over digitale balans en mediaopvoeding.

Wat zijn games?

(Video)games zijn digitale spelletjes die je speelt via je smartphone, tablet, computer of gameconsole. Vroeger waren games het domein van programmeurs op logge, dure computers, maar vandaag zijn ze voor iedereen toegankelijk. Ze komen in verschillende vormen en maten, en zijn in slechts een paar decennia razendsnel geëvolueerd.

  • Wat zijn de verschillende soorten games?

Er zijn verschillende soorten en spelvormen als het gaat over games. Ontdek welke je zeker moet kennen.  

Bekijk het overzicht

  • Games: van vroeger tot nu

Videogames en online games bestaan nog niet zo lang, maar ze zijn al veel veranderd. Hoe zijn ze ontstaan? En vooral: hoe waren ze eerst en hoe zijn ze nu? 

De evolutie van games

Serious games en gamification

Games treden meer en meer buiten de grenzen van de gamewereld. Zo worden ze in de vorm van serious games ook gebruikt om mensen iets aan te leren, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg. Ook passen verschillende industrieën gamification toe: een techniek waarbij spelelementen worden toegevoegd aan producten of processen.

Over geld en de game-industrie

Veel mensen verdienen op een of andere manier geld aan games, bijvoorbeeld als game developer, recensent of marketeer. Ja, zelfs als games gratis zijn! De game-industrie blijft dan ook jaarlijks groeien: in 2020 was ze zelfs méér waard dan de filmindustrie.

Zo worden games gemaakt

Een game maken doe je niet van vandaag op morgen. Integendeel: in sommige games kruipt wel 5 jaar tijd. En daar is vaak een heel team bij betrokken, waarbij iedereen z’n eigen specialiteit heeft. Kom te weten hoe een game gemaakt wordt, van a tot z.

Games en kinderen

Hoe vermijd je dat kinderen ongewenst geld uitgeven aan games? Hoe maak je afspraken met een jonge gamer? En welke spellen zijn wel of niet geschikt? MediaNest biedt een antwoord op deze en heel wat andere vragen rond games en kinderen.

Surf naar MediaNest

Gameverslaving

Er is een dunne lijn tussen veel gamen en té veel gamen. Waar ligt de grens? Wanneer spreken we over een gameverslaving? Ontdek hoe je problematisch gamegedrag kan herkennen en wat je eraan kan doen. Lees ook het dossier Digitale Balans.

3 mythes over games

Niet waar. Er is geen reden om te geloven dat games je asociaal maken. Bij bepaalde online games vormt sociaal contact voor velen zelfs een belangrijke motivatie om te gamen.

Niet bewezen. Wetenschappers zijn het er niet over eens dat je van gamen agressief wordt. Voor elk onderzoek dat beweert van wel, is er ook eentje dat het tegendeel bewijst. En dan rest nog de vraag welke conclusie je moet trekken uit een eventueel verband: worden gamers agressief door games, of zijn agressieve mensen gewoon aangetrokken tot gewelddadige games?

Niet waar. Het klopt dat er meer jongens zijn die gamen dan meisjes, al is het verschil klein. Ook nemen er meer jongens dan meisjes deel aan competities en zijn er enige verschillen in het gamegedrag van beide. Maar dat jongens betere gamers zijn, is zeker niet wetenschappelijk aangetoond.

Gaming in cijfers

Meer onderzoek
1 op 2

jongeren tussen 12 en 18 jaar

gamet elke dag. Lees meer.

55%

van de Vlamingen ouder dan 18 jaar

gamet minstens maandelijks. Lees meer.

32%

van de jongeren tussen 12 en 18 jaar

speelt op vrije dagen meer dan 3 uur lang. Lees meer.

72%

van de kinderen tussen 6 en 12 jaar

gamet via de tablet. Lees meer.

73%

van de jongeren tussen 12 en 18 jaar

gamet met zijn smartphone. Lees meer.

55%

van de 16- tot 34-jarigen

gebruikt een spelconsole om te gamen. Lees meer.

Interessante onderzoeken

Kom meer te weten over het gamegedrag van kinderen tussen 6 en 18 jaar. 

Lopend onderzoek naar de vervagende grenzen tussen gamen en gokken.

Ontdek alles over de omvang en impact van gamen in Vlaanderen en België.

Onderzoek naar het mediagebruik en de mediawijsheid van 0- tot 18-jarigen en hun ouders. Ook gamen komt aan bod.

Video's over games

Meer video's

Meer weten?

  • Vlaams Expertisecentrum voor Alcohol en Drugs

Bij het VAD kan je terecht voor nuttig info- en lesmateriaal over games.

  • Vlaams Audiovisueel Fonds / Gamefonds

Het Gamefonds biedt financiële ondersteuning voor de productie van games.

  • Digital Games Research Association Flanders

Het DiGRA Flanders verenigt Vlaamse onderzoekers die werken rond games.

  • zorGGroep Zin

ZorGGroep Zin staat onder meer in voor psychologische zorgverlening bij overmatig gamen en internetgebruik.

  • Belgian Entertainment Association

VGFB vertegenwoordigt de Belgische entertainmentsector, waaronder de game-industrie.

  • Flemish Games Association

FLEGA vertegenwoordigt de belangen van de Vlaamse game-industrie