Hoogstwaarschijnlijk speelt de meerderheid van jouw leerlingen thuis wel eens een game. Hoewel het spelen van games vooral leuk tijdverdrijf is, kunnen games kinderen en jongeren motiveren om te leren.

Deze website bundelt een aantal inzichten, onderzoeksresultaten, praktijken en tools over het gebruik van games in de klas! Op deze pagina vind je een overzicht van de praktijkvoorbeelden en tools die op deze website te vinden zijn. Wil je meer achtergrondinformatie over games in de klas? Klik dan hier.

Praktijkvoorbeelden

We laten drie ICT-coördinatoren/leerkrachten aan het woord over de coördinatie van games op de school. Zij ondersteunen leerkrachten voor, tijdens en na de les en zorgen ervoor dat games gelinkt worden aan de leerdoelen. 

Onze praktijkvoorbeelden tonen ook aan dat leerkrachten games gebruiken om:

Mediawijze games

Games zijn een krachtig middel om jongeren bewust te maken van mediagerelateerde problematieken. Onderstaande games zijn terug te vinden in de tooldatabank op onze website.

  1. Game jezelf reclamewijs

    Game jezelf reclamewijs is een gameplatform om de reclamewijsheid van jongeren tussen 12 en 18 jaar te verhogen. Het spel werd ontwikkeld door de Universiteit Gent.
     
  2. "Re: Pest”

    Het educatieve game “Re:Pest” leert leerlingen verschillende vormen van pestgedrag en de verschillende rollen bij het pesten kennen. Het game past binnen een lespakket dat kan ingezet worden voor leerlingen van 12 tot 18 jaar.
     
  3. Master F.I.N.D

    Master F.I.N.D is een online game ontwikkeld door Child Focus om jongeren van 14 tot 16 jaar bewust te maken van het belang van privacy op het internet.

Interessante websites

  1. De app klas 

    Antwoorden op de meest gestelde vragen door leerkrachten over het gebruik van tablets in de klas.
     
  2. eduapp

    Alle educatieve apps in één overzicht.
     
  3. Checklist: Games in de klas

    Een checklist van Klasse voor het succesvol gebruik van games in de klas.
     
  4. Gaminggids: Mediawijs gamen 

    Een uitgebreide gaminggids, inclusief een checklist voor de selectie van games in de klas (p 17-23), toegankelijk via onze tooldatabank.
     
  5. Creative Classrooms Lab

    Een website met inspirerende video's over het gebruik van tablets in de klas. Deze video's zijn onderdeel van het Europese project Creative Classrooms Lab dat leerkrachten en beleidsmakers samenbrengt rond het ontwerp, de implemantie en evulatie van tabletgebruik in de klas.
     
  6. Games4Specials

    Game4Specials is een PWO-project onder leiding van de hogeschool UC Leuven-Limburg over de mogelijkheden van commerciële games in het buitengewoon lager onderwijs. Op de website vind je tips, tricks en getuigenissen.
     
  7. Appsakee

    Appsakee is een projectsite van KlasCement waarop educatieve apps gebundeld staan. 
     
  8. Cinekid AppLab

    Een selectie mooie, creatieve, artistieke, veilige en kwalitatieve apps voor kinderen.  

Heb je nog vragen of tips? Laat het ons weten!

Illustratie: Sarah Vanbelle