Waarom gamen jongeren zo graag?

Artikel
Auteur(s): 

Videogames zijn populair. Uit het digiMeter onderzoek van 2015 blijkt dat meer dan 1 op de 2 Vlamingen wel eens een game speelt. Als we enkel naar jongeren kijken, stijgt dit percentage volgens het recentste Apestaartjaren onderzoek. 67,5% van de jongeren gamet wel eens op een schooldag, 80% doet dit in het weekend.

Maar waarom zijn videogames net zo populair bij jongeren? Wat zet jongeren ertoe aan om videogames te spelen? Hieronder worden enkele belangrijke motivaties en redenen aangehaald.

Spelplezier:

Als je aan jongeren vraagt waarom ze spelen, antwoorden ze vaak: “omdat het leuk is”. Spelplezier is dan ook één van de belangrijkste motivaties voor jongeren om te spelen. Jongeren ervaren plezier tijdens het gamen door onder andere de sociale interactie tijdens het spelen, het gameverhaal of de vrijheid die ze krijgen in videogames.

Uitdaging:

Sommige spelers houden wel van een uitdaging. Doordat deze spelers obstakels, raadsels of puzzels tegenkomen, voelen ze zich goed. Na het oplossen van de puzzels of het raadsel kunnen ze dan ook verder gaan in het spel. Het is echter belangrijk om een spel niet te makkelijk of te moeilijk maken. Anders kan de speler zijn ‘flow’ en interesse in het spel verliezen.

Sociale interactie:

De aantrekkingskracht van videogames komt ook van het sociale contact met andere spelers. Jongeren kunnen samen met familie, offline- of online vrienden gamen. Sociale interactie kan ik de vorm van samen gamen en/of ‘chatten’ in het spel. Jongeren vinden samenspelen dan ook veel leuker als alleen spelen.

Competitie:

Het competitieve aspect in videogames spreekt vele jongeren aan. Elementen zoals een rangschikking of een puntensysteem versterken het competitieve karakter in videogames. Veel spelers willen dan ook spelen om te winnen. Vaak hangt er aan het winnen ook een beloning vast waarvan je als speler beter wordt.

Verkennen:

Spelers kunnen hun grenzen binnen de gamewereld verkennen. Ze kunnen experimenteren door bijvoorbeeld dingen te bouwen, maar ook door zich voor te doen als iemand anders.

Realisme:

Wat is een videogame en wat is de realiteit? Beiden zijn tegenwoordig niet meer te onderscheiden, onder andere door de audiovisuele kwaliteit van videogames. Ook zijn er videogames zoals The Sims die spelers de mogelijkheid geven om een echt leven in de virtuele realiteit te beleven. Door een hoger realismegehalte ervaren jongeren ook meer plezier aan hun spellen.

Narratief:

Het verhaal in videogames kunnen jongeren aantrekken. Ook de virtuele omgeving zelf of interessante personages in het spel zijn hier belangrijk. Hierdoor spelen jongeren meer. Ze zullen ook andere videogames met hetzelfde verhaal of dezelfde personages willen spelen.

Escapisme:

Videogames kunnen voor jongeren ook dienen als een alternatief voor de echte wereld. In deze wereld kunnen spelers een eigen personage creëren om even zichzelf niet te zijn. Jongeren vluchten als het ware weg naar de virtuele wereld om problemen uit de realiteit te vergeten.

Mobiele & gratis games:

Tot slot is er nog een reden waarom videogames populair zijn. De videogame industrie zet steeds meer in op de ontwikkeling van mobiele games op smartphone of tablet. Deze zijn gemakkelijk te spelen, bijvoorbeeld tijdens het wachten bij de dokter of onderweg op de bus. Bovendien zijn vele van deze videogames gratis te spelen, waardoor ze nog aantrekkelijker zijn voor jongeren die niet veel geld kunnen spenderen.

Lees meer over