Sneller en beter rekenen met een rekengame

Artikel
Auteur(s): 
Anissa All - UGent - MICT
Elena Patricia Núñez Castellar - UGent - MICT

Games zijn e ciënter en leuker, althans op korte termijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat games leerlingen motiveren om rekenen of taal te oefenen, wat resulteerde in betere resultaten. Zo toonde een recente studie aan dat de Vlaamse rekengame Monkey Tales kinderen beter en sneller deed rekenen. 

Rekengame is leuk en efficiënt

Onderzoek bij 88 leerlingen uit het 2de leerjaar vond dat kinderen die gedurende een periode van drie weken de game gespeeld hadden, beter scoorden op de rekentest. 

Alle leerlingen maakten een rekentest bij het begin van het onderzoek en op het einde om het e ect van de game te kunnen meten. De leerlingen die drie weken rekenoefeningen maakten op papier, scoorden ook beter op de rekentest. Bij de leerlingen die de game hadden gespeeld, werd wel een grotere stijging vastgesteld (6%) dan bij de leerlingen die oefeningen op papier hadden gemaakt (4%). 

Verder bleek dat de leerlingen Monkey Tales leuker en spannender vonden dan traditionele oefeningen. We zien dus niet alleen betere leerresultaten, maar ook meer gemotiveerde leerlingen. 60% van de leerlingen gaven aan dat ze de rekengame nog wilden spelen, terwijl slechts 39% van de leerlingen nog extra oefeningen op papier wilde oplossen. 

Positief effect op algemene cognitieve vaardigheden

Verschillende aspecten van cognitie zoals het visuele kortetermijngeheugen, multitasking en ruimtelijk inzicht kunnen verbeteren door het spelen van games. Een follow-up studie van Monkey Tales onderzocht de impact van de rekengame op het werkgeheugen en de motorische coördinatie van de leerlingen. Het toonde aan dat de game leidde tot een verbetering van het werkgeheugen, wat op zijn beurt resulteerde in betere wiskundige vaardigheden. De rekengame had dus niet enkel een positieve impact op de wiskundige vaardigheden van kinderen, maar ook op andere cognitieve vaardigheden. 

Over Monkey Tales

Monkey Tales werd ontwikkeld door de Vlaamse uitgeverij die Keure en de Gentse gameontwikkelaar Larian Studios. Het driedimensionale avonturengame bestaat in verschillende versies voor kinderen van het tweede tot het zesde leerjaar en is bedoeld om op een speelse wijze door middel van puzzels en minigames hoofdrekenen te oefenen.

Inhoud

This should be replaced by the table of contents